Všetko čo by ste mali vedieť o nikotíne

Nikotín je chemická látka, ktorá obsahuje dusík, je vyrobený z niekoľkých druhov rastlín,

vrátane tabakových rastlín. Vyrába sa taktiež synteticky.

Tabaková rastlina je pôvodom z Ameriky a používa sa ako liek a stimulant viac ako 2000 rokov. Tabak bol prvý krát použitý ako insekcitíd v roku 1763.

V roku 1828 bol nikotín extrahovaný z tabakovej rastliny a označený ako jed.

Momentálne je predaj nikotínu silne regulovaný na celom svete.

Nikotín nie je sám o sebe príliš škodlivý alebo rakovinotvorný, je silne návykový a extrémne škodlivý v závislosti od tabaku.

Zopár základných faktov o nikotíne.

Nikotín predstavuje približne 0,6 až 3% suchej hmotnost tabaku, vyskytuje sa aj v jedlých rastlinách ako sú zemiaky, baklažány a rajčiny.

Žuvanie nikotínu resp. tabaku uvoľňuje do tela viac nikotínu ako samotné fajčenie.

Priemerná cigareta poskytuje asi 2mg absorbovabného nikotínu.

V menších dávkach pôsobí ako stimulant, zatiaľ čo vysoké množstvá 50-100 gramov môžu byť škodlivé. Nikotín je skoro tak isto návykový ako heroin.

Vedľajšie účinky nikotínu môžu ovplyvniť funkcie ľudských orgánov.

Niektoré štúdie poukazujú na to že nikotín môže zlepšiť koncentráciu a pamäť.

Na svete je evidovaných zhruba 1 miliarda fajčiarov.


Nikotín “efekt”.

Nikotín je stimulant a sedatívum.

Stmuluje nadobličkové žľazy čo vedie k uvoľňovaniu adrenalínu.

Uvoľnený adrenalín stimuluje telo, čo spôsobuje zvýšenie srdcovej frekvencie a krvného tlaku.

Nikotín spôsobuje mierne zvýšenie cukru v krvi alebo glukózy.

Nikotín pôsobí ako sedatívum v závislosti od výšky jeho dávky.

 

Ako telo spracováva nikotín.

Pri vdychovaní nikotínu z klasických tabakových výrobkov sa uvoľňuje nikotín priamo do krvného obehu a do mozgu sa dostáva približne za 8 až 20 sekúnd. Polovica vstrebaného nikotínu sa zhruba za 2 hodiny dostáva z tela von.

 

Závislosť.

Nikotín je veľmi návykový.

Príznaky abstinencie nikotínu sú pocit prázdnoty, úzkosť, depresie, náladovosť, popudlivosť,

Problémy pri zaostrovaní a pozornosti.

 

Fajčenie.

Najobľúbenejším spôsobom konzumovania nikotínu je fajčenie v porovnaní

so šňupaním a žuvaním tabaku alebo používaním substitučných terapií(NRT).

 

Nové správy.

V súčasnosti prebieha výskum tých najlepších spôsobov liečby od závislosti na nikotíne.

Nové štúdie potvrdili možnosť zvýšeného rizika vzniku srdcovej príhody, mŕtvice, srdcového infarktu alebo nepravidelného srdcového tepu.

Nedávny výskum ukázal že pri odvykaní od fajčenia pomáha cvičenie.

Európsky dennik vydal článok že konzumácia paradajok účinne pomáha náprave pľúc poškodených samotným fajčením.

 

MedicalNewsToday

By Adam Felman / 11 January 2018

Reviewed by Deborah Weatherspoon, PhD, RN, CRNA

https://www.medicalnewstoday.com/articles/240820.php

 

Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine